هر آنچه که باید درباره ی بسته بندی زعفران بدانید؟!!!

مدت زمان مطالعهزعفران بسیار حساس به نور و رطوبت است. بنابراین باید هنگام حمل و نقل کاملاً مهر و موم شده و از نور در امان باشد.

معمولا زعفران را در قوطی هایی بسته بندی می کنند که به نوبه خود آنها نیز در جعبه های دیگر بسته بندی می شوند.

برای بسته بندی زعفران صادراتی نیز آنها را در کارتن های مخصوصی که پوشش داخلی آلومینیومی دارد، قرار می دهند.

انواع روش های بسته بندی زعفران:

  1. skin packing machine (بسته بندی پوستی)
  2. shirif packing (بسته بندی شیریف)
  3. vacuum packing machine (بسته بندی وکیوم)

بسته بندی پوستی:

در این روش ماشین بسته بندی لایه پلاستیکی روی بسته بندی مقوایی زعفران می کشد.

این بسته بندی مقوایی می تواند شامل آرم و تاریخ و… باشد.

این روش ساده ترین و متداول ترین روش بسته بندی زعفران در ایران است.

بسته بندی شیریف:

این روش شبیه بسته بندی شیرهای پاکتی است.

در این روش زعفران در یک پلاستیک پیچیده شده و در نهایت متناسب با سلیقه مشتری در جعبه های شیکی قرار داده می شود.

بسته بندی شیریف نسبت به سایر روش ها هزینه بیشتری دارد.

بسته بندی وکیوم:

در این روش بسته بندی ابتدایی زعفران باید فلزی باشد تا هنگام مکش هوا آسیبی به آن نرسد.

این روش ماندگاری محصول را افزایش می دهد و می توان اطمینان داشت که زعفران له و یا شکسته نمی شود.

به طور کلی بسته بندی وکیوم بهترین نوع بسته بندی برای محصولات با ارزشی مانند زعفران و پسته است. زیرا علاوه بر ظاهر زیبایی که به محصول می دهد ، کیفیت و ماندگاری محصول را نیز افزایش می دهد.

انواع بسته بندی زعفران:

  1. بسته بندی ساده
  2. بسته بندی لوکس
  3. بسته بندی صادراتی

بسته بندی ساده:

بسته بندی ساده، عمومی ترین نوع بسته بندی زعفران است که هزینه بسیار کمتری دارد و مقرون به صرفه تر است.

به همین علت برای صادرات ترجیحا از این روش استفاده می شود.

مشکل اصلی این روش این است که زعفران می تواند آسیب ببیند و خرد یا له شود.

انواع بسته بندی ساده زعفران:

۱. ظرف های فلزی با طرح خاتم

فواید:

  • زیبایی و طرح های سنتی که بسیاری از مشتریان دوست دارند.
  • بسته بندی محکم که از خرد شدن زعفران جلوگیری می کند.

در ظرف های فلزی با طرح خاتم٬ مانور زیادی برای بسته بندی و طراحی وجود ندارد.

۲. ظرف های پلی کریستال

فواید:

  • داشتن طرح های مختلف
  • مقاومت بالا
  • قابلیت مشاهده کامل زعفران در داخل بسته بندی
  • مشتری پسند در خارج از کشور

قیمت نهایی ظرف های پلی کریستال برای مشتری بالا است.

۳. بسته بندی ساده با پلاستیک

هزینه های این روش برای مصرف کننده نهایی نسبت به بسته های دیگر کمتر است،

معایب:

  • فقط در داخل کشور قابل استفاده است.
  • مشتری پسند نیست.
  • در برابر فشار مقاوم نیست و ممکن است زعفران را خرد کند.

بسته بندی لوکس:

بسته بندی لوکس برای محصولات مختلفی استفاده می شود و بازار هدفشان افراد ثروتمند کشورهای مختلف است.

یک ادویه ارزشمند و گران قیمت مانند زعفران باید در بسته بندی های لوکس و زیبا عرضه شود.

بسته بندی لوکس زعفران جز گران ترین بسته بندی های لوکس است و به همین خاطر برای استفاده عمومی یا صادرات از نظر اقتصادی منطقی نیست و صرفاً به عنوان هدایای ویژه استفاده می شود.

بسته بندی زعفران با توجه به موقعیت جغرافیایی و عادات خرید مردم در هر کشور در انواع مختلف طرح ها ارائه می شود.

انواع بسته بندی لوکس زعفران:

۱. جعبه های سخت

امروزه از جعبه های سخت در بسته بندی لوکس استفاده می شود.

جعبه سخت به عنوان محبوب ترین و گران ترین بسته بندی زعفران محسوب می شود.

این نوع بسته بندی در اکثر نقاط دنیا رواج دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال ، در کشورهای عربی جعبه های سخت در رنگ های گرم و واضح و با نقوش شلوغ طراحی می شوند.

با این حال ، در کشورهای اروپایی مانند اسپانیا ، جعبه های سخت با رنگ های سرد و الگوهای ساده طراحی می شوند.

قیمت بالای جعبه های سخت به علت مواد اولیه گران قیمت و قیمت بالای چاپ روی این جعبه هاست.

البته زیبایی و جذابیت این جعبه ها باعث شده است که محبوبیت بسته بندی زعفران روز به روز افزایش یابد.

۲. جعبه های چرمی

این جعبه های بسته بندی زعفران معمولاً از روکش چرم صنعتی و بدنه چوبی ساخته می شوند.

ساختار این جعبه ها مانند جعبه های مخملی است و تنها تفاوت آنها در گران بودن و لوکس بودن پوشش آنها است.

این نوع بسته بندی لوکس بیشتر در کشورهای عربی رواج دارد و استفاده از چرم به عنوان پوشش بسته بندی زعفران با استقبال خوب ثروتمندان عرب روبرو شده است.

از آنجا که چرم این بسته بندی مصنوعی است می تواند روکش آن در طرح ها و رنگ های متنوعی مانند قرمز ، سفید و … تولید شود.

این بسته بندی زعفران بسیار گران است.

۳. جعبه های مخملی

جعبه های مخملی از جمله بسته بندی های زعفران لوکس است که در آن ظروف زعفران در جای خود در جعبه ای با روکش مخمل عرضه می شود.

این روکش مخملی در رنگ های مختلفی مانند آبی روشن ، آبی تیره ، قرمز روشن و … وجود دارد.

همچنین با چاپ پلاک روی جعبه ها می توانید آن را زیباتر کنید و برند اختصاصی خود را بسازید.

همچون بسته بندی چرمی، این بسته بندی مخمل نیز پرفروش ترین بسته بندی در کشورهای عربی است.

همینطور معمولاً در کشورهای اروپایی شیشه های زعفران در جعبه های مخملی عرضه می شوند و بازار پسندی خوبی دارند.

از جمله معایب این بسته بندی وزن زیاد و سایز بزرگ آن است که در صادرات زعفران به صرفه نیست.

۴. جعبه های شیشه ای

جعبه های شیشه ای جدیدترین و مدرن ترین بسته بندی زعفران است.

این جعبه های شیشه ای در اندازه ها و طرح های متنوعی تولید می شوند.

این بسته بندی لوکس به راحتی نظر مشتریان اروپایی را به خود جلب کرده است و در بازار اروپایی بسیار مشتری پسند است.

می توانید زعفران خود را در این بسته بندی قرار دهید و آن را به همراه محصولات مختلف دیگر تزئین کنید.

البته از جمله معایب آن این است که شکننده بوده و تولید محدودی دارد. به همین دلیل این بسته بندی زعفران برای صادرات مناسب نبوده و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه نیست.

این بسته بندی لوکس صرفاً برای نمایشگاه ها و هدایای ویژه مورد استفاده قرار می گیرد.

۵. جعبه های چوبی

از بسته بندی چوبی به عنوان جعبه ثانویه استفاده می شود که در داخل آن می توان یک یا چند ظرف کریستالی یا فلزی را قرار داد.

این بسته بندی لوکس علاوه بر سبک تر بودن نسبت به جعبه های مخملی و چرمی ، سرعت تولید بالاتری دارد.

همچنین مقرون به صرفه تر است و می توان از چوب هایی با رنگ های مختلف از جمله راش ، بلوط و … استفاده کرد.

برای چاپ بر روی جعبه های چوبی می توان از لیزر استفاده کرد که زیبایی بسته بندی شما را افزایش می دهد و به ساخت برند شما کمک می کند.

این بسته بندی لوکس بیشتر در کشورهای آسیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

بسته بندی صادراتی:

بسته بندی صاراتی در واقع یک نوع بسته بندی ثانویه است. یعنی ابتدا در بسته های ساده بسته بندی می شود و سپس بسته های کوچک در بسته های بزرگتر قرار می گیرند.

برای بسته بندی محصولات صادراتی لازم است که اطلاعات خاصی را روی بسته بندی بنویسید. وجود اطلاعات زیر ضروری است:

۱. نام محصول:

فارسی: زعفران
آلمانی: Safran
انگلیسی: Saffron
فرانسوی: Safran
اسپانیایی: Azafrán
شماره CN/HS: 0910 20 ff.

۲. توضیحات محصول:

زعفران از کلاله های خشک و نارنجی مایل به زرد به طول ۵/۲ – ۴ سانتی متر از گل زعفران به رنگ بنفش و از خانواده (Iridaceae ) که گیاهی بومی جنوب اروپا و خاورمیانه است، تولید می شود.

این ادویه جز دسته جوانه و گل طبقه بندی می شود.

زعفران طعم معطر ، گرم و کمی تلخ دارد.

زعفران حاوی ماده ای رنگی محلول در آب است که به کروسین معروف است و یک رنگ طلایی را فراهم می کند که حتی در رقت های کم نیز موثر است.

۳. کیفیت و مدت زمان ذخیره سازی:

کلاله های تازه در آب گرم متورم می شوند و آب را زرد می کنند اما زعفران قدیمی نه متورم می شوند و نه رنگ می دهد.

زعفران به طور کلی از نظر کیفیت دو نوع است:

زعفران خالص، که فقط شامل کلاله های خشک شده است.
زعفران طبیعی، که شامل کلاله های خشک شده است که به سایر قطعات سبک گل متصل شده است. این نوع ارزش کمتری دارد.

۴. موارد مصرف زعفران:

از زعفران به عنوان چاشنی و رنگ خوراکی در ماکارونی ، پنیر ، برنج ، کره ، کیک و عرقیجات استفاده می شود.

۵. علامت گذاری:

  • شکستنی، با دقت جابجا کنید.
  • علامت Top که قسمت بالایی بسته را نشان می دهد و از سر و ته کردن جعبه جلوگیری می کند.
  • در جای خشک نگه داری شود.

۶. علامت برای بسته های حمل و نقل:

محموله عمومی، قابل انتقال توسط کشتی، کامیون و خطوط راه آهن

شما همچنین ممکن است مانند

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.