زمان مطالعه: ۲ دقیقه

منبع ویتامین C تنها پرتقال و دیگر مرکبات نیستند بلکه سبزیجات پاییزی و زمستانی نیز دارای مقادیر بسیار زیادی از این ویتامین هستند.

برخی از فواید ویتامین C برای بدن:

  1. از بین رفتن چروک های صورت
  2. تقویت سیستم ایمنی بدن
  3. کمک به بدن در برابر بیماری های قلبی – عروقی
  4. کمک به بدن در برابر سرطان

نکته ی مهم برای آشپزی:

ویتامین C به راحتی می تواند در روند آشپزی از بین برود، مخصوصا وقتی سبزیجات جوشانده یا آبکشی می شوند.

سرخ کردن یا کباب کردن بیشتر از دیگر روش ها ویتامین را کاهش می دهند.

سرخ کردن کامل غذا، باعث از بین رفتن ویتامین سی و دیگر مواد مغذی می شود.

پیشنهاد ما چیست؟

کمتر غذاها را سرخ کرده و روش های دیگر پخت و پز را امتحان کنید و لذت ببرید.

برای حفظ مواد مغذی سبزیجات:

  1. آنها را مثل سوپ یا خورشت بپزید.
  2. به آرامی بخارپز کنید.
  3. در ماکروویو گرم کنید.

 ۴ منبع پاییزی ویتامین C :

  1. کلم بروکلی:

مصرف هر لیوان کلم بروکلی نزدیک به ۱۰۰ میلی گرم ویتامین C و سولفورافان (آنتی اکسیدانی با خاصیت ضد سرطان) دارد.

کلم بروکلی به آرامی بخارپز کرده و استفاده با آبلیمو، روغن زیتون و نمک را امتحان کنید.

  1. گل کلم:

یک فنجان گل کلم تقریبا ۹۳ میلی گرم ویتامین سی دارد. به علاوه دارای چندین گرم فیبر است.

گل کلم را بخارپز کرده و با روغن کنجد، زنجبیل یا سیر، روغن زیتون و گیاهان خوراکی مخلوط کنید.

  1. کلم پیچ:

یک فنجان کلم پیچ مقدار بسیار زیادی ویتامین A (دو برابر ارزش غذای روزانه)، ویتامین K ، مواد معدنی و ۸۰ میلی گرم ویتامین C دارد.

برگهای سفت کلم پیچ را جدا کرده، کلم را خرد کنید. با آبلیمو، روغن زیتون و کمی سیر مخلوط کرده تا کمی پژمرده شود. آنرا در دمای اتاق نگهدارید.

می توانید مواد دیگری مانند: بادام خرد و برشته شده، فندق خرد شده، پنیر پارمسان یا تکه های سیب اضافه کنید.

  1. کلم بروکسل:

کلم های بروکسل که مانند پسر عموهای کوچک کلم هستند. در هر فنجان مقدار ۴۸ میلی گرم ویتامین C دارند.

کلم بروکسل را به آرامی بخارپز کرده و با روغن فندق یا گردو مخلوط نمایید. مقدار خیلی کمی شربت افرا و نمک دریایی اضافه کنید.

کباب کردن هم روش بسیار خوبیست زیرا طعم شیرین کلم بروکسل را بیرون می کشد، اما این روش ویتامین C کمتری دارد.

 

بر گرفته از: organicconnectmag